Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Interviu: Ecranizarea în premieră a basmului ,,Capra cu trei iezi”, de Ion Creangă. O bistrițeancă, un muntean și-o poveste din Moldova

Brodat pe una din cele mai cunoscute povești românești, prezentă în mai toate abecedarele vechi, cu care toți am pășit în lumea copilăriei, filmul ,,Capra cu trei iezi” își propune să dezvăluie adevărata natură a faimoasei povești pentru copii și să prezinte publicului o nouă perspectivă, una care oferă imaginea reală a tragediei, eliminându-se metafora, culorile, cântecele vesele, personificările. Masca animalului are rolul să păstreze iluziile culturii. Regizorul lasă să cadă măștile și folosește chipuri umane.

Este prima dată când cunoscuta poveste se revarsă pe micile și marile ecrane. Regizorul Victor Canache a lansat în 2019 un scurt metraj ”Capra cu trei iezi” și acum muncește din greu, pentru lung-metraj, împreună cu soția acestuia, Luana Georgiță, producător. Inițial, s-a dorit de la început un lung metraj, însă și-au dat seama că ar fi imposibil să obțină fondurile necesare, fără să prezinte măcar un demo al filmului.

Maia Morgenstern şi Marius Bodochi vor da viață personajelor, vor pune ,,carne umană pe oase sălbatice”, cum îi place regizorului să o spună. Ambii au spus un da hotărât, încă de la primul contact.

La fel ca și pentru scurtmetraj, filmările vor avea loc în România, în satul Malu cu Flori din judeţul Dâmboviţa, pe un ,,platou” de filmare construit în totalitate de către producători folosind materiale reciclate dintr-o clădire abandonată.

În 2017, Victor s-a întors acasă împreună cu soţia sa Luana, bistrițeancă de a noastră, după ce au încheiat cu succes prima lor campanie de crowdfunding pe Kickstarter pentru proiectul Capra Cu Trei Iezi. Acest scurt metraj s-a dovedit a fi una din cele mai mari încercări din viețile lor, fiind de asemenea și proiectul de debut pentru Victor ca regizor.

Scurtmetrajul ,,Capra cu trei iezi” a fost selectat să participe pentru prima dată la cea de a 18-a ediție a celui mai mare festival de film din Romania: Festivalul international de film Transilvania, dovedindu-se a fi un real succes.

Povestea este culeasă din folclorul european și se bazează pe basmul Fraților Grimm „Lupul și cei șapte iezi”, publicat ca parte dintr-o serie de basme în 1812-1815. Capra cu trei iezi a fost și subiectul mai multor adaptări de operă, teatru și film, atât în ​​România, cât și în Republica Moldova.

Lansat de doar trei zile pe Netflix, filmul Capra cu trei iezi, cu Maia Morgenstern în distribuţie, a ajuns rapid pe primul loc în topul celor mai urmărite filme pe platforma de streaming, în această săptămână. Primul weekend, 30.000 de spectatori, Se ține aproape de poveste, preia structura ei și replici întregi. Nu îngroașă horrorul, nu-i arată pe copii „flocăiți”, „cărnoșiți” și „jumuliți”, cum plănuiește lupul din poveste și cum nici Creangă
Citeşte întreaga ştire: Cum a intrat „Capra cu trei iezi” printre cele mai urmărite filme al momentului în cinematografe

Am stat și noi de vorbă, la aer curat, cu cei doi tineri, Victori și Luana, iubitori de frumos, pentru a afla mai multe detalii din spatele proiectului. S-a zâmbit, povestit, repovestit..uluit!

Cum ați ales această poveste? Copilăria a avut un cuvânt de spus în asta?

Era aproape inevitabil! Când eram copil mă oripila povestea de fiecare dată când mi-o citea bunica. Am avut timp o viață întreagă să-mi tot fac scenarii în cap pe tema asta, iar în 2017 am decis să încercăm să facem filmul. Spre deosebire de restul ideilor care-mi circulau prin cap la vremea respectivă, ,,Capra cu Trei Iezi” s-a lipit și de mine și de Luana. Ni se părea a fi cea mai realizabilă, pe lângă restul ideilor care străbăteau mintea. Ne-am imaginat (total greșit) cam ce ne-ar trebui și ușor, ușor, aproape fără să ne dam seama, am plecat la drum cu proiectul.

Din start te-ai gândit la protagoniști? Ai luat în considerare și alți actori?

Da, categoric o voiam pe Maia! Doamna Maia Morgenstern mi-a fost profesoară la actorie și am scris scenariu cu ea în cap, înainte să știm dacă dânsa ar fi de acord să facă parte din proiect. I-am trimis un mesaj și a zis din start da. Cu două săptămâni înainte de filmări, doamna Maia a rămas blocata în Italia din cauza vremii. Filmările s-au amânat, astfel, cu două săptămâni și din această cauză am pierdut actorul principal, având alt contract de onorat. Este vorba de maestrul Constantin Tache Florescu. L-am sunat direct pe actorul Marius Bodochi și i-am propus proiectul, acceptând pe loc la telefon. Colaborarea a fost extraordinară. Scenariu 12 pagini pentru scurt metraj. În total 5 actori 3 copii si 2 actori principal. Pentru iezi, am ținut mici audiții, însă fără succes. Erau 3 copii care ne vizitau curioși sa vadă ce se întâmpla și în final ei au ajuns sa joace în film.

Am dori să aflăm câteva detalii din spatele camerelor. Cât au durat filmările, unde se desfășoară acțiunea?

Filmările au durat cinci zile plus una…cele cinci au fost filmate în noiembrie 2017 și una în august 2018, asta din cauza unor complicații la cascadoria de foc, care a trebuit refilmată. Casa în care se desfășoară acțiunea propriuzisă e construită în totalitate de noi doi, împreună cu tatăl și fratele Luanei, din materiale reciclate dintr-o fostă clădire. ,,Casa” este mai mult un platou, cu pereți mobili și cu tavan special care să ne permită să pătrundem cu echipamentele de filmare. Am muncit timp de trei luni, non-stop, iar odată cu lăsarea serii, ne ascundeam frânți în cort sau în căsuțele din copaci. Amintindu-mi de copilărie, Comuna Malu cu Flori, din județul Dâmbovița, este locația care asigură verdele poveștii. În total, în echipa de producție au fost 30 de oameni și cinci actori, protagoniștii și cei trei iezi. Veneau des trei copilași din, să vadă ce gălăgie facem noi acolo și în cele din urmă au ajuns să primească un rol în scurtmetraj.

Ce ne poți spune despre buget? Ați fost nevoiți să ,,aduceți bani de acasă”?

Știam de la început faptul că va fi dificil să obținem finanțare de la CNC, dar am apelat la dubla cetățenie americană și am căutat acolo finanțatori. Pentru scurt metraj am apelat la două campanii de crowdfunding, Kickstarter platformă americană și Creștemidei, platformă de crowdfunding din România, din care am adunat în total 11 de mi de euro, cu toate ca scurtmetrajul a costat în total 16 mi euro. Pentru lung metraj am organizat un turneu prin America, pentru a găsi investitori. Am pornit de pe coasta de est: Chicago, Boston, New York, Philadelphia, Cleveland, unde deja s-au simțit efectele pandemiei la acel moment, fiind prezenți doar nouă oameni. Înainte de Washington DC, a fost dată legea, care interzicea adunările publice. Astfel, am anulat Washington DC, Atlanta, Denver CO, Seattle, San Francisco și Los Angeles, unde trebuia să încheiem turneul cu participarea la South East, European Film Festival. Cu toate acestea am reușit să adunam mai bine de jumătate din bugetul filmului și vom încerca să ne descurcăm cu banii aceștia deocamdată. În continuare căutăm să apelăm la firme pentru diverse servicii și bunuri, în schimbul publicității.

Care o consideri ca fiind cea mai dificilă parte a proiectului?

Cele mai mari praguri au fost bugetul și platoul. În primul rând e dificil să aduni banii, iar mai apoi să încerci să nu depășești limitele prevăzute la început. Lipsa de experiență a fost problema, pentru că nu știm exact cât ne va costa proiectul, în România, mai ales. De asemenea, nu am fost niciodată în spatele camerelor, eu de meserie fiind actor și cascador. Am vrut să facem filmul cum am învățat că se fac în America, în LA, am acceptat compromisuri doar unde nu am reușit altfel, însă ne-am dorit să o facem cât se poate de bine, până la cele mici detalii. Acesta a fost unul din motive pentru care am construim noi casa, nu ne permiteam să închiriem ceva. Am vrut să arate totul cât mai aproape de descrierile din poveste și să păstram autenticul în picioare. În ceea ce privește participarea la festivaluri, sunt sute în lume, iar noi încercăm să le alegem pe cele mai relevante. În cazul în care vom fi primiți, adunăm puncte de credibilitate, care ne vor ajuta pe viitor în ceea ce privește finanțarea. 

În video-ul de mai jos, putem urmări un time-lapse cu întregul proces de construcție a platoului:

Ai respectat cursul original, fără a altera povestea?

În esență, toată povestea a rămas nealterată, nici nu ne-am dorit să schimbăm ceva. Tot ce am făcut a fost să adaug pe ici, pe colo, unde autorul mi-a permis asta. Mai bine zis, să scot povestea dintre rânduri. Am dezvoltat pe alocuri, am pus carne pe oase.

Când speri că va fi lansat lungmetrajul pe marile ecrane? Ați avut sponsori care să vă fie alături?

Ne dorim din suflet ca filmul să fie lansat în toamna anului 2022, iar mai apoi să avansăm pe platformele de streaming specifice (Netflix, Hbo go, etc)…asta dacă lucrurile nu degenerează prea tare în contextul actual. Dacă nu, vom fi nevoiți să ne adaptăm în funcție de situație. Pentru scurtmetraj, am avut alături patru sponsori din Bistrița, și anume: Salix SRL, Lignum Trend SRL, Boson Electro SRL și Evalcont Corporation G.S. SRL, care ne-am ajutat extrem de mult și le mulțumim pe această cale.

Povestea a fost și este pe buzele bunicilor, părinților, care, la rândul lor, au transmis-o mai departe copiilor prin viu grai. Merităm să o experimentăm pusă în mișcare, sub formă de film, împletind astfel emoțiile copilăriei simple, fericite, inocente, de odinioară.

Trailerul ,,Capra cu trei iezi”, poate fi vizionat în link-ul de mai jos:

Regizorul Victor Canache, s-a născut la Târgovişte, pe 6 aprilie 1986, copilărind în satul Vulcana Pandele, alături de bunicii săi. Încă de la vârsta de 5 ani, acesta a hotărât că vrea să facă parte din lumea filmului, inspirat de filmul Tarzan (1932) de W.S. Van Dyke, vizionat pe un video adus din străinătate de mama sa. Absolvent de actorie în 2010, s-a mutat în Los Angeles, iar în cei 5 ani petrecuţi la Hollywood a lucrat ca actor și cascador în diferite proiecte care l-au purtat de la micile scurtmetraje prost plătite, până la cele mai mari studiouri din industria filmului ca Warner Brothers, Paramount Pictures sau Universal Studios, unde a avut ocazia să învețe de la profesioniști precum frații Cohen, Clancy Brown sau George Clooney.

Date de contact:

Pagina oficială de facebook: Filmul CAPRA CU TREI IEZI

PRODUCĂTOR

LUANA GEORGIŢĂ
CASA DE FILME NOUĂ
LuanaGeorgita@yahoo.com
US: +1 224 421 4089
RO: +4 0747 891 188

REGIZOR
VICTOR CANACHE
Victor.Canache@yahoo.com
US: +1 224 421 4022
RO: +4 0742 193 072

Distribuie

Show CommentsClose Comments

Leave a comment

Despre noi

Pagina orientată către comunitate și interacțiune cu cititorii. 

Conținut creativ, empatic și multidirecțional.

Pentru că ne dorim să devenim o comunitate proactivă, care crește idei și încurajează inițiative relevante social, te invităm să ni te alături și în grupul de facebook:  ZoomZet Bistrița-Năsăud.

 

Materialele (text, foto / video) aflate pe acest site au caracter de proprietate intelectuală și sunt protejate prin Legea 8/1996 privind dreptul de autor și celelalte drepturi conexe. Toate titlurile și interesele legate de pagina zoomzetbn.ro sunt deținute, licențiate și controlate de administrator sau de către partea îndreptățită ca furnizor al conținutului (denumită “furnizor terță parte”). Preluarea integrală sau parțială a informațiilor și a materialelor foto/video este permisă doar cu precizarea sursei printr-un link activ către pagina zoomzetbn.ro.

Date de contact:

✉️ redactia@zoomzetbn.ro

📞 +40742 982 346