Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

INTERVIU: Educația sexuală, o ,,Cenușăreasă” dăinuitoare printre români. Psihoterapeutul Paula Ionescu, de vorbă cu noi

Pe scurt, un subiect sensibil, atent evitat, care tremură buzele majorității românilor și transpiră frunți.

Pe lung, suntem tentați să frânăm idei și să ducem la extrem percepții, (mai mult ca) probabil fiind brodați pe un popor tributar unor modele culturale învechite și tradiționalismului aferent. Biserica Ortodoxă Română consideră aceste programe ,,un atentat asupra inocenței, care împiedică dezvoltatea lor firească”.

Dezbaterile recente despre educația sexuală din școli au fost alimentate cu certuri și contradicții, la finele unui an școlar deja ,îmbolnăvit’, mai ales în mediile socio-economice vulnerabile.

În primul rănd educația sexuală înseamnă sănătate! Cu temeliile atent sudate, educația sexuală nu are ca scop sau efect incitarea la sex. Modul în care se livrează educația sexuală pe mapamond este lăsat în mâinile guvernelor, școlilor și a profesorilor.

De exemplu în Austria, părinții participă la lecțiile de educație sexuală. În Danemarca, homosexuali, prostituatele sau persoanele infestate cu HIV sunt invitați să vorbească despre experiența lor direct elevilor, în școli. Olandezi își educă copiii despre acest subiect încă de la vârsta de patru ani, iar în Polonia sexualitatea este tabu atât la școală, cât și acasă…

„Locurile rușinoase” nu ar trebui asociate cu ceartă sau pedeapsa, observând aici și o primă lecție de educație sexuală, care leagă sexul de rușine, frică și vinovăție.

Copiii au nevoie de efortul nostru pe această parte, mai ales pentru că ne-am dori ca aceștia să apeleze la noi mai întâi pentru îndrumări, sfaturi și mai ales când întâmpină dificultăți.

Lipsa educației sexuale însă poate avea legătură cu abuzul. Țara noastră ocupă un loc fruntaș în Europa la sarcini în rândul adolecentelor, iar Sifilisul ne plasează pe locul doi în Europa. Unul din patru tineri au o boală cu transmisie sexuală. Dintre tinerii activi sexuali (15-24 de ani), doar 46% folosesc prezervativul. Toate acestea demostrează faptul că avem o educație sexuală aproape inexistentă.

Pe marginea acestui subiect, am stat de vorbă cu psihoterapeutul Ionescu Paula Patricia și masterandă în psihologie clinică și psihoterapie. Cele patru specilizări: psiholog clinician, psihoterapeut sistemic, psihoterapeut psihodrama și coach, relevă vasta pregătire în domeniu și aprofundarea în șistemele mentale.

Când ar trebui abordată tema educației sexuale cu copiii noștri? Când sunt pregătiți din punct de vedere mental pentru asta?

Depinde foarte mult ce înțelegem prin educație sexuală. Dacă prin educație sexuală ne referim la învățarea copilului despre anatomie, diferențierea organelor genitale feminine de cele masculine, poziționarea lor, putem începe liniștiți de la 2-3 ani folosind explicații adecvate vârstei. Spre exemplu, este mai puțin probabil nevoia de o explicație privind masturbarea sau menstruația la această vârstă. O componentă foarte relevantă de atins la această categorie de vârstă este importanța faptului că fiecare copil are control asupra propriul lui corp, fiind important ca cei din jurul său să respecte acest lucru. Asta nu înseamnă că responsabilitatea în a defini limitele cade pe umerii copilului, ci noi ca și familie ne asumăm acest factor impreună.

Este adevărat faptul că începând cu vârsta de trei ani apare curiozitatea sexuală? Care sunt primele semne?

Într-adevăr copiii descoperă că atingând organele genitale simt o anumită plăcere, o reactie a corpului la stimul, dar nu este neapărat o curiozitate sexuală, ci mai mult o nevoie de explorare a lumii înconjurătoare, care printre altele include și corpul. Pentru unii copii această curiozitate este mai proeminentă, iar pentru alții este aproape invizibilă. Semnele per general sunt aceleași, copilul începe să stea cu mânuțele mai mult în zona genitală. Acest lucru fiind firesc, și nu ar trebui să ne îngrijoreze. Dacă persistă o accentuare a acestui comportament, putem lua legătura cu un psihoterapeut.

Ar trebui discutat pe sexe despre acest subiect? După modelul mama discută cu fata iar tata cu băiatul?

Aceasta este o întrebare foarte bună . Din experiența mea de până acum am întâlnit diferite situații ce trec peste acest tip de abordare. Sunt familii în care tatăl e mai implicat în educația copiilor, familii în care mama este singura, familii în care ambii parinți au foarte mult de munca s.a.m.d.

Cazul ideal este destul de dificil de atins și indiferent de felul cum explică părintele, fie el mama sau tata (bunic, bunică etc), în prezent, se produce un cocktail din informație exterioară, mai exact anturaj plus social media, în care copilul este destul de buimac. Într-adevăr părintele de același sex în anumite cazuri poate oferi mai multe detalii din punct de vedere a propiului corp, dar nu este general valabil acest lucru.

Cum ar fi cel mai bine să dozăm informațiile, în funcție de vârstă?

Din punctul meu de vedere, cultura în care noi trăim în prezent, este cu foarte multă expunere sexuală pornind de la reclame, social media, videoclipuri, tv-series etc. Datorită acestui fapt responsabilitatea familiei este crescută în necesitatea de a pregăti copiii mai devreme.
Modul în care dozăm informația este și în funcție de expunerea la care se află copilul.

Este important ca familia să-și asume rolul în educația sexuală a copilului. Oportunitățile de a discuta despre sex apar zilnic de la seriale, până la cupluri ce merg pe stradă ținându-se de mână, etc. Fructificarea acestor situații ajută copilul să dezvolte un simț al sinelui sănătos care se reflectă în principii de viață sănătoasă.

Cum le vorbim adolescenților despre sexul protejat?

Adolescența este perioada vieții care este condusă aproape în totalitate de emoțional. Toți ne aducem aminte cum aveam lumea la picioare în perioada adolescenței și nimic nu părea să ne doboare. Aici intervenim noi adulții cu partea rațională în care expunem consecințele pe termen lung a sexului neprotejat. Este important să-i direcționăm dincolo de momentul prezent, oferindu-le o viziune mai amplă asupra relației sexuale.

Ce ar trebui sa facem atunci cand descoperim in istoricul de pe calculator, de pilda, accesarea unor site-uri cu caracter pornografic?

În primul rând pentru noi ca si familie sunt valabile tool-uri precum “Parental control”, atât pe calculator/tv, cât și pe telefon, ajutându-ne în restrangerea motorului de căutare a device-ului.

După cum iți spuneam mai sus trăim într-un mediu cu foarte multă expunere sexuală pornind de la reclame, social media, iar nevoia copilului de a căuta/explora este oarecum de înțeles privind acest aspect. Tocmai de aceea discutam cu copiii motivația din spatele actiunii de căutare, iar încă o dată avem o oportunitate de aprofundare a discuților despre o viață sexuală sănătoasă.

Suntem destul de pregătiți în mediul educațional pentru a introduce o materie de sine stătătoare de educație sexuală?

Aceasta este o întrebare destul de dificilă. Depinde foarte mult de ce aspecte se dorește de la aceasta materie să atingă, cât și de categoriile de vârstă relevante. Consider ca ariile de sex protejat, explicarea principilor unei relații sexuale sanatoase, igiena corporala corespunzătoare sunt pilonii pe care ar trebui să se bazeze educatia sexuală în școli.

Suntem fruntași la sarcini în rândul minorelor. Ce crezi că produce acest fenomen?

Într-adevăr din păcate suntem pe locul doi in Europa privind sarcinile în rândul minorelor. În cadrul experienței mele de psiholog, lucrând și cu copii din medii defavorizate, am constatat că principala cauză a ratei mare de sarcini în rândul minorelor este lipsa educației. Riscul de sarcină crește de trei ori mai mult în cadrul fetelor care abandonează școală.

Acesta este un semnal de alarmă pentru noi ca și societate, în creearea unor condiții favorabile pentru ca acești copii să beneficieze de educație.

Cum ai descrie o viață sexuală sănătoasă?

O amplă varietate de comportamente, dorințe și preferinte sunt recunoscute ca fiind parte dintr-o viata sexuală sănătoasă. Comunicarea are un rol cheie în stabilirea și cunoașterea dorințelor și limitelor sexuale, atât în relație cu sine, cât și cu partenerul/partenera. O viață sexuală sănătoasă pornește printr-o relație armonioasă cu propriul corp.

Distribuie

Show CommentsClose Comments

Leave a comment

Despre noi

Pagina orientată către comunitate și interacțiune cu cititorii. 

Conținut creativ, empatic și multidirecțional.

Pentru că ne dorim să devenim o comunitate proactivă, care crește idei și încurajează inițiative relevante social, te invităm să ni te alături și în grupul de facebook:  ZoomZet Bistrița-Năsăud.

 

Materialele (text, foto / video) aflate pe acest site au caracter de proprietate intelectuală și sunt protejate prin Legea 8/1996 privind dreptul de autor și celelalte drepturi conexe. Toate titlurile și interesele legate de pagina zoomzetbn.ro sunt deținute, licențiate și controlate de administrator sau de către partea îndreptățită ca furnizor al conținutului (denumită “furnizor terță parte”). Preluarea integrală sau parțială a informațiilor și a materialelor foto/video este permisă doar cu precizarea sursei printr-un link activ către pagina zoomzetbn.ro.

Date de contact:

✉️ redactia@zoomzetbn.ro

📞 +40742 982 346