25 ianuarie: Vernisajul expoziției ,,URBIS CIVITAS” a artistului bistrițean Sever Moldovan, la Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud
Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud vă invită, joi 25 ianuarie 2024, ora 17.00 la Galeria de Artă Contemporană la vernisajul expoziției ”URBIS CIVITAS” a artistului bistrițean Sever Moldovan.
Sever Moldovan a absolvit Liceul de Arte plastice – Romulus Ladea din Cluj-Napoca în 1977. După absolvirea Facultății de Construcții Cluj-Napoca în 1983, a urmat Cursurile Academiei de Arte Vizuale și Design Cluj-Napoca. Și-a completat studiile universitare la Universitatea Babeș Bolyai Cluj-Napoca, absolvind cursurile postuniversitare de specializare în Reabilitarea Monumentelor Istorice.
Are un considerabil palmares artistic: expoziții personale în Bistrița, Cluj-Napoca, Iași, Hunedoara, Alba Iulia, Botoșani și Satu Mare, dar și participări la expoziții de grup, simpozioane și bienale de artă plastică în Bistrița, București, Iași, Alba Iulia, Satu Mare, Bacău, Piatra Nemț, Hunedoara, Târgoviște, Petroșani, Târgu Jiu, Besançon și Ornans-Franța, etc.
A participat în tabere de creație artistică la Colibița-Bistrița, Cinciș și Rȃu de Mori-Hunedoara, Abrud-Alba, Ardud și Vetiș –Satu Mare, Sucevița- Suceava, Ornans- Franța, etc.
Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România – Filiala Interjudețeană Cluj/Bistrița, din 2015. A fost nominalizat și a primit premii sau distincții la concursuri sau bienale de artă plasticã în România.
În anul 2016, 2019 și în anul 2022, devine laureat al Premiului municipiului Bistrița – secțiunea cultură.
“Expoziționalul Civitatis Bistricie reunește perspectivele unui burg prezentat prin surse istorice ca fiind cel mai frumos burg din Transilvania, iar prin surse contemporane ca fiind prea puțin cunoscut. Construind un imaginar artistic, o prezentare plastică, o viziune poetică despre Bistrița, pictorul Sever Moldovan ne oferă încrederea în farmecul unui loc, ne restituie încrederea de a privii cu ochii noștri ceea ce este în jurul nostru, să avem încredere în ceea ce vedem, și de ce nu, să avem încredere în ceea ce imaginăm, fără să căutăm clișeul imagistic promovat publicitar sau prin rețele de socializare. Artistul cultivă o revenire la simplitate, o întoarcere la sinceritatea descoperirii și bucuria lucrurilor apropiate, fără alergarea spre căutarea fericirii în exotismul lumilor îndepărtate.
Cu pasul prin Bistrița intrăm în atmosfera intramuros a cetății prin pasajele burgului pe care umbrele arcadelor prind conturul unor ceasuri solare, iar orizontul aduce aluzia marilor treceri. Pasajele orașului istoric devin în interpretările artistului veritabile tuneluri ale timpului în care clarul și obscurul își dispută spațialitatea și profunzimea temporalității. Centrul de interes al comunității, reperul vizual al întregului, punctul zero al orașului este biserica din Piața Centrală la care orizontalitățile au evoluat spre verticalități, iar vectorizarea înaltului ne trasmite o atitudine. Este invitația schimbării perspectivei, de la nivelul privirii umane spre Ochiul Domnului în înaltul cerului, iar provocarea continuă cu fiecare din edificiile religioase trecute prin paleta artistului.
Artistul Sever Moldovan are un demers plastic închegat, maturizat la intersecția dintre construcția rațională și sensibilitatea cromatică, iar subiectele sale inspirate constant, pasionat și cu expertiză din atmosfera expresivă a Bistriței și a burgurilor Transilvaniei, îl recomandă ca un veritabil maestru al vedutelor contemporane” (din prezentarea istoricului de artă, Vasile Duda.